Rækkefølgen
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv deltagerne en makker. I stedet for at skulle indgå i den store sammenhæng til at starte med. De har så mulighed for sammen 2&2 at forberede sig ved at kigge rundt og tale om, hvor de passer ind ift. rækkefølgens tema.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg temaer deltageren har let ved at indgå i eller mulighed for at indgå i.
-
Høreudfordringer
Start øvelsen nonverbalt, så handler det om at bruge fagter. Eller du kan dele deltagerne op i små grupper og lade dem stå i cirkelformation, hvor alle ser alle, når de kommunikerer.
-
Synsudfordringer
Lad deltagerne føle sig frem, når det er et tema, der kan opleves taktilt ellers lad deltagerne tale sammen hele aktiviteten igennem – men lav fx. nogle regler for dialog fx inddrag en genstand som går på tur, den, der har genstanden snakker, resten lytter.
Alle har bind for øjnene. Den ene i makkerparret har bind for øjnene.
Rækkefølgen
Overvej om gruppen skal være opdelt i mindre grupper. Hver gruppe løser opgaven hver for sig.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer så alle kan se hinanden
Deltagerne stiller sig op, så de alle kan kommunikere med hinanden.
-
Trin
Stil jer på række ud fra højde
Nu skal deltagerne stille sig på en række efter deres højde. Her i første omgang må deltagerne kommunikere, som de vil.
-
Trin
Skift tema fx til skostørrelse
Nu laver deltagerne nye omgange med fx alder, skostørrelse, hårlængde, hvad tid de stod op i morges, deres afstand til jeres lokation i km. Øg sværhedsgraden, så deltagerne kun benytter nonverbal kommunikation.
Lad deltagerne finde på flere måder at lave rækkefølge på.
Variation og progression:
Vælg temaer, der er vanskeligere at definere, som deltagerne bliver fortrolige med aktiviteten.