Reaktionsøvelse
-
Generelle tilpasninger
Giv mulighed for flere forskellige bolde. Aktiviteten kan også udføres ved kun at bruge en hånd. Eleverne kan stå nede i knæ med armene oppe i vejret, så bliver det lettere at fange bolden.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Lad eleverne få mere tid som henholdsvis "griber" eller "slipper", brug gerne mere tid på at tale om, hvorfor racerkørerne laver aktiviteten, så eleverne bedre kan sætte sig selv ind i historien.
-
Bevægelsesudfordringer
Brug større og bløde bolde. Giv alle eleverne en spand el. kasse, som de kan køre/flytte ind under bolde(n). Kast måske bolden ned i gulvet el. op i stedet for bare at lade den dale.
-
Synsudfordringer
Giv eleverne bolde med lyd, lad dem nå jorden først. Husk at finde et roligt sted, så de kan høre bolden.
Reaktionsøvelse
Kategori: Faglige aktiviteter
Forberedelse: Find forskellige typer af bolde frem, hvor nogle er store/små, hårde/bløde, tunge/lette. Det kan også være papir, I folder sammen til papirskugler.
Øvelsen
-
Trin
Gå sammen to og to
Elever skal være i makkerpar to og to overfor hinanden
-
Trin
Se nu videoen via linket
Alle eleverne ser videoen, der kan findes her:
https://www.youtube.com/shorts/0ur2AFwhTsM
Forklar gerne, at det er verdens bedste racerkørere, der laver aktiviteten i videoen for at blive klar til at køre race i deres biler. Aktiviteten giver skarphed til at reagere hurtigt og kunne koncentrere sig bedre bagefter. -
Trin
Vælg en bold/genstand
Eleverne skal vælge bolde - det kan være papirkugler el. forskellige typer af bolde.
-
Trin
Gør som i videoen
Eleverne skal skiftes til at holde hænderne oven på hinandens hænder, og så forsøge at gribe boldene. Tilbyd tilpasninger.
-
Trin
Beregninger
Når eleverne har forsøgt et par gange og fundet deres tilpasninger, kan I aftale, at de hver især har 20 forsøg, hvor de skal notere, hvor mange gange de griber bolden. Det kan I gentage i næste matematiktime og arbejde med klassegennemsnit, sandsynligheder, grafer ift. forbedringer eller lign.
Variation:
Aktiviteten kan bruges både til statistik, sandsynlighedsregning, procent. Brug gerne aktiviteten flere gange, eleverne synes det er sjovt at se deres egen progression.
Aktiviteten kan også bruges i fysik, når I arbejder med acceleration og tyngdekraft.
Relaterede øvelser
-
Rækkefølgen – matematik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.
Tegn på læring
Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne
GÅ TIL ØVELSE
bevæge sig rundt i matematikken.