Rundkredsen
-
Generelle tilpasninger
Gør meget ud af, at eleverne samarbejder. Hvis de skal starte forfra, er de som klasse ikke lykkedes med opgaven. Elever der har behov for en makker, kan sidde på stole ved siden af hinanden og rejse sig op sammen og vælge samme farve.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en fast farve og lad hele gruppen vide hvilken farve det er.
-
Bevægelsesudfordringer
Læg genstandene på et bord, så elever der eventuelt sidder i kørestol kan nå genstandene.
-
Høreudfordringer
Kopier instruksen og lad eleverne læse hvad de skal.
Hav en markering (eksempelvis et rødt papir), som løftes, når der skal startes forfra. -
Synsudfordringer
I stedet for farver kan det være genstande med forskellige længder kort/lang/mellem fx centicubes sat sammen i en/to/tre – så kan der føles i stedet.
Rundkredsen
Kategori: Samarbejde
Forberedelse: Farvede genstande i ca. 4 forskellige farver min. én til hver elev fx legoklodser, farveblyanter, tuscher, centicubes
Øvelsen
-
Trin
Sæt jer i en rundkreds
Sæt stole i en cirkel, så alle eleverne har en stol el. plads. Læg genstande ind i midten af cirklen, fx legoklodser. Der skal være min. 4 forskellige farver på klodserne og maximalt 6.
-
Trin
Lyt godt efter – I må ikke tale sammen
Giv følgende instruks til eleverne.
”Fra nu af, må I ikke tale sammen længere. I skal i fællesskab løse denne opgave – Alle skal have en Klods/genstand i hånden til slut i aktiviteten. Genstanden må ikke have samme farve som eleven ved siden af dig. Kun én må hente en farve af gangen. De to personer, der sidder ved siden af den, der lige har rejst sig, må ikke rejse sig. Bryder I reglerne starter vi forfra”
Hvis eleverne skal starte forfra mange gange, så giv dem 1 min., hvor de må tale sammen. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad oplevede I?
Hvad gjorde at I lykkedes med opgaven?
Hvilke styrker skulle I benytte for at lykkes med øvelsen