Sandt el. falsk
-
Generelle tilpasninger
Efter du har læst et spørgsmål op, kan der være et 'GO' for at indikere for eleverne, at spørgsmålet er slut. Rækken kan stå arm i arm og være inddelt i små- eller mellemstore grupper. Du kan dele klassen op, så de laver aktiviteten i grupper af tre, hvor en elev er 'sandt', en er 'falsk' og den tredje siger spørgsmålet. Du kan også inddele i hold og give dem betænkningstid, så de kan blive enige om et svar. Måden hvorpå eleverne bevæger sig kan justeres så tempo tages ud fx. bevæge sig i slowmotion el. kapgang. Man kan også helt fjerne fangelegs elementet og lave en bevægelse ved sandt og en anden bevægelse ved falsk, eksempelvis når svaret er sandt skal man lave sprællemænd og hvis det er sandt skal man sætte sig på gulvet. Bevægelsen kan være den, der passer til netop din elevgruppe. Det kan også være, eleverne kaster en bold mellem sig, mens den ene går baglæns og den anden forlæns ned mod sandt el. falsk., det bidrager også til at fjerne fangelegen og have mere fokus på bevægelsen og samarbejde.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Eleverne kan få spørgsmålene på forhånd. Hvis eleverne har det svært med kropskontakt, kan der bruges en blød genstand el. eleverne kan have bløde bolde, som ligger mellem de to rækker, det handler så om at flygte og undvige bolden. Eleverne kan have svært ved at omsætte sætninger, prøv eventuelt at starte med at gøre aktiviteten mere visuel med billeder, eks. vis et billede af et grønt æble og sig "er æblet rødt?".
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg en type bevægelse, som alle kan udføre fx. kravle på gulvet. Du kan også give en kortere distance ned til helle el. lade et område tættere på midten være helle for alle eleverne. Måske det er den samme elev, der er udfordret på bevægelsen og tempoet, lav eventuelt en "belønning" ved at den der bliver fanget, må vælge den næste bevægelse.
-
Høreudfordringer
Skriv spørgsmålene op og vis dem på den digitale tavle.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne være sammen i makkerpar, eventuelt med et bånd el. genstand mellem sig.
Sandt el. falsk
Kategori: Faglige aktiviteter
Forberedelse: Lav en bane, så det er tydeligt, hvor eleverne må bevæge sig. Det kan være mellem to streger, en yogamåtte eller lign. der definerer løbebanen. Der kan også være forhindringer undervejs (noget man skal over eller under), så bliver det mindre en fangeleg og mere en bane, man bevæger sig igennem ved sandt el. falsk.
Overvej om eleverne skal være i makkerpar. Måske det er nemmere at starte med ja/nej spørgsmål frem for sandt/falsk. I kan yderligere overveje, om aktiviteten skal starte uden fange-elementet, men at eleverne bevæger sig til Sandt eller Falsk med deres makker.
Download Sandt Eller Falsk Trivselsudsagn. Dette er derfor udsagn uden et fagligt mål, men kan bruges til at introducere aktiviteten for eleverne.
Lav lignende udsagn til dit fagområde og prøv aktiviteten af der.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer på to rækker ansigt mod ansigt
Eleverne stiller sig ud på gulvet ansigt mod ansigt. Den ene række er ”sand” den anden er ”falsk”.
-
Trin
Flygt eller fang eleven over for dig
Læreren siger nu forskellige udsagn fra et tema I har arbejdet med. Hvis udsagnet er forkert, skal rækken ”FALSK” flygte og rækken ”SANDT” skal fange. Eleverne har helle, når de når ned bag en baglinje el. til væggen. Lad eleverne, der bliver fanget skifte hold el. start bare forfra igen.