Stafet uden vinder
-
Generelle tilpasninger
Tænk over at have rundstokke med i forskellige tykkelser.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Forbered deltagerne på, hvad der skal ske ved at orientere deltagerne grundigt om de 10 h’er. De 10 h'er hjælper deltagerne, så de ved hvad de skal lave, hvorfor, hvordan og hvor. Samt hvor længe, hvornår på dagen/ugen, med hvem, hvor meget (mængden) og hvad de skal bagefter aktiviteten.
I denne aktivitet kan det især være godt at understrege, hvorfor deltageren skal være med, ift. det kan være en læring i at modtage og aflevere og ikke fokusere på at vinde. Det kan også være godt at understrege, hvem deltageren er sammen med, om man har en makker og hvor lang tid aktiviteten foregår - sæt eventuelt et antal ture for hver deltager eller et antal minutter. -
Bevægelsesudfordringer
Sørg for deltageren har en makker, hvis der er brug for hjælp. Hvis deltagerne har svært ved at holde fast på ting, kan man lime velcro på f.eks. en bold og deltageren har velcrobånd på hånden.
-
Høreudfordringer
Forklar tydeligt og stå så der både kan ses og høres. Vis også aktiviteten, så den ikke kun forklares.
-
Synsudfordringer
Lad eventuelt deltageren have en hjælper eller makker, som hjælper med at tage imod og aflevere redskabet. Lav en ledelinje, enten et reb, der bindes fast i enderne, som deltageren kan lade sig føre ved, eller en snor på jorden, der tapes fast, som kan bruges som ledelinje. Det giver den blinde/svagsynede mulighed for selv at gå ruten, evt. med guide af en makker på vejen.
Stafet uden vinder
Formål:
Formålet med aktiviteten er at have en stafet, der ikke er konkurrence.
Forberedelse:
Find et egnet sted, hvor der er plant med hensyn til deltagernes fysiske kunnen. F.eks. græsplæne, fliser eller skovbund.
Rekvisitter:
2 runde træstokke. ca. 25 cm lange og 4 – 5 cm i diameter. De skal være rare at holde på.
Aktiviteten:
Trin 1: Del deltagerne i 2 grupper, som stiller op i 2 rækker. Der er på forhånd aftalt en afstand mellem deltagerne i rækkerne, det kan være 5 meter. Rækkerne står på en lige linje, så de forreste i hver række har front mod hinanden og de forreste kan se hinanden.
Trin 2: Den forreste i den ene række har stokken, og skal nu gå, løbe, kravle eller køre med stokken ned til den, der står først i den anden række og aflevere stokken og derefter gå, løbe, kravle eller køre ned bag i rækken. Den person der nu har stokken, går, løber, kravler eller kører nu til den forreste i den anden række og afleverer stokken.
Trin 3: Sådan fortsætter aktiviteten til alle har været igennem eller så længe, der er lyst til mere. I denne form for stafetløb er der ingen vindere, så man bestemmer selv hvor længe aktiviteten skal vare.
Variationer:
Brug skumisoleringsrør i stedet for træ.
Stafetten kan udføres med alle mulige ting, f.eks. bolde, ærteposer, spande, en bog, en flaske, en ketcher.
Man kan også sætte forhindringer op, der skal passeres.
Man kan også skifte tempo i aktiviteten, så man skal gøre det i slowmotion eller så hurtigt som muligt. Det kan også være at skifte bevægelse, så man hopper eller går krabbegang i stedet for at løbe alt efter deltagernes fysiske kunnen.