Hånd til fod – To og to
-
Generelle tilpasninger
Start med to ens kropsdele for at gøre det simpelt, eks. albue til albue. Man kan også lave den enkeltvis og ikke altid to og to - husk i så fald at sammensætte kropsdele, der kan nå hinanden, når man er alene, eks. lillefinger til albue. Lad der evt. kun være tre kropsdele i spil, eks. knæ, albue og fod og byg så langsomt flere kropsdele på. Illustrer eventuelt kropsdelene på tavlen, så eleverne ved, hvordan albuen ser ud. Hvis I er to lærere eller har mulighed for at stille jer to inde i midten, så kan eleverne se jer gøre det og spejle jer, hvis de synes det er svært ved kun at høre kommandoen. I kan også placere noget farvede felter på kroppen eller i lokalet og gøre aktiviteten til "hånd på lilla" og de første mange gange kun bruge hånden som kropsdel. For nogle elever er det en fordel med faste roller, en elev kan eksempelvis være 'statue', og den anden elev skal så placere "hånd mod knæ" og sætte sin egen hånd på 'statuens' knæ.
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Hvis det er svært for eleverne at være tæt på hinanden, kan eleverne holde et paprør eller lignende mellem de to kropsdele, så det er paprøret, der er i kontakt med hhv. albuen og knæet mellem de to elever. Giv eleven samme rolle hver gang. Eksempelvis kan eleven hele tiden være kommandør. Lad en elev altid være den første kropsdel og den anden være den anden.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg bevægelser alle kan udføre. Lad eventuelt eleverne sidde ned. I kan aftale 6 bevægelser eller figurer, som alle elever kan udføre og så er det kun dem, der er i spil. Lad eventuelt en terning afgøre, hvilken figur/bevægelse/kropsdel, der mødes, så kan en 1'er være hånd til fod, en 2'er arm til arm osv. Der kan også være to terninger i spil, så 1'eren er hånd, 2'eren er arm 3'eren er fod osv. og så bestemmer terningerne, hvilke to kropsdele, der skal sættes sammen.
-
Synsudfordringer
Gør alle blindfoldet eller en elev i makkerparret/gruppen.
Hånd til fod – To og to
Kategori: Samarbejde
Prøv aktiviteten her eller klik dig ind i det digitale bevægelsesunivers.
Overvej om eleverne skal være sammen to og to eller om de skal være tre eller fire i en gruppe – flere elever sammen kan give et større fokus på at skulle samarbejde. Der kan også være en fordel i, at eleverne står på to rækker overfor hinanden, hvor den ene række er overkroppen og den anden række er underkroppen, så man ved, hvem der skal være fod/ben/knæ og hvem der skal være hånd/albue/arm/skulder.
I kan også bruge ting, der er i lokalet og eksempelvis sige ‘hånd til stol’ i stedet for to kropsdele.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer overfor hinanden
Eleverne stiller sig sammen med en makker, så de står sammen to og to med ansigterne mod hinanden.
-
Trin
Knæ til albue
Du kalder en kommando fx ”Knæ til albue”. Eleverne skal hurtigt skal sætte de to kropsdele sammen. I dette tilfælde sætter de et knæ sammen med en albue, hvor begge elever er i spil.
-
Trin
Skift makker
Du kalder nu kommandoen ”Skift makker”, hvor eleverne hurtigt skal finde en ny makker og give den nye makker en high-5
-
Trin
Hånd til fod
Du kalder nu en ny kommando, fx ”hånd til fod”.
-
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut aktiviteten af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvordan kan I hjælpes ad, når I får en kommando?
Hvad synes I om aktiviteten? -
Trin
Aktiviteten ser sådan ud
Progression:
Eleverne kan lave aktiviteten med en ærtepose på hovedet, hvilket kan gøre aktiviteten sværere for nogle elever og med fordel fjerne fokus fra kropskontakten. Det styrker samtidig aktivitetens formål med at træne balance og koordination.
I kan også tilføje højre og venstre til aktiviteten, så bliver den lidt mere kompleks.