Skip to content
Aktiviteter for alle Aktivitetsdatabase
  • Videnomhandicap.dk
  • Kontakt
  • Skolemenu-icon
    • Trivselsaktiviteter
    • Bevægelse i fagene
    • Faget idræt
    • Materialer
    • Digitalt bevægelsesunivers
  • Fritidslivmenu-icon
    • Samarbejde
    • Icebreaker
    • Høj/lav puls
    • Ud i naturen
    • Aktiv dialog
close
Aktiviteter for alle Aktivitetsdatabase
  • Skolemenu-icon
    • Trivselsaktiviteter
    • Bevægelse i fagene
    • Faget idræt
    • Materialer
    • Digitalt bevægelsesunivers
  • Fritidslivmenu-icon
    • Samarbejde
    • Icebreaker
    • Høj/lav puls
    • Ud i naturen
    • Aktiv dialog
  • Videnomhandicap.dk
  • Kontakt

Dansk

Begynder med bogstavet – Alene

timer-icon 5 min
person-icon Alene
go-icon
Begynder med bogstavet – Alene
I denne aktivitet skal eleverne finde frem til forbogstavet på forskellige genstande og forme det rigtige bogstav med deres kroppe. Der kommer en genstand frem af gangen på skærmen, samt 3 forskellige svarmuligheder. Formålet er at lære lyden på forskellige forbogstaver, samt at lære bogstaverne gennem kroppen.

Begynder med bogstavet – To og to

timer-icon 7 min
person-icon To og to
go-icon
Begynder med bogstavet – To og to
I denne aktivitet skal eleverne, sammen to og to, finde frem til forbogstavet på forskellige genstande og forme det rigtige bogstav med deres kroppe. Der kommer en genstand frem af gangen på skærmen, samt 3 forskellige svarmuligheder. Formålet er at lære lyden på forskellige forbogstaver, samt at lære bogstaverne gennem kroppen.

Eventyrkarakterer – Klodshans

timer-icon 9 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Eventyrkarakterer – Klodshans
I denne aktivitet bliver der fortalt et eventyr -Klodshans. Når eleverne har lyttet til eventyret skal de mime én af eventyrkaraktererne og gå rundt blandet hinanden i rollen som denne. Du kan overveje om de skal prøve at gætte hinandens karakterer. Formålet er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.

Eventyrkarakterer – Rødhætte og ulven

timer-icon 9 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Eventyrkarakterer – Rødhætte og ulven
I denne aktivitet bliver der fortalt et eventyr -Rødhætte og ulven. Når eleverne har lyttet til eventyret skal de mime én af eventyrkaraktererne og gå rundt blandet hinanden i rollen som denne. Du kan overveje om de skal prøve at gætte hinandens karakterer. Formålet er at styrke kreativitet og forestillingsevne, samt at lære om eventyr.

Hop eller haps – årstiderne

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Hop eller haps – årstiderne
I denne aktivitet kommer der forskellige ting flyvende ind på skærmen, der kan kategoriseres til forskellige årstider. Først skal eleverne udvælge og hapse de ting der hører til sommer og hoppe over de øvrige ting. Bagefter skal de hapse de ting der hører til vinter. Formålet er at kende årstiderne og have det sjovt.

Hop eller haps – vokaler

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Hop eller haps – vokaler
I denne aktivitet kommer der et bogstav ind på skærmen af gangen. Kommer der en vokal skal eleverne hapse den, altså lade som om de spiser den. Kommer der derimod en konsonant skal de hoppe over den. Formålet er at genkende vokaler og konsonanter. I denne version har alle bogstaverne samme farve. Der findes også en version med ekstra støtte, i form af blå konsonanter og orange vokaler.

Hop eller haps – vokaler (med støtte)

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Hop eller haps – vokaler (med støtte)
I denne aktivitet kommer der et bogstav ind på skærmen af gangen. Kommer der en vokal skal eleverne hapse den, altså lade som om de spiser den. Kommer der derimod en konsonant skal de hoppe over den. Formålet er at genkende vokaler og konsonanter. I denne version er der ekstra støtte i form af orange vokaler og blå konsonanter. Der findes også en version hvor alle bogstaverne har samme farve.

Kendt fra eventyr

timer-icon 4 min
person-icon Alene
go-icon
Kendt fra eventyr
I denne aktivitet bliver der vist 3 ting af gangen, fx et egern, en banan og en frø, og eleverne skal mime den af tingene de kender fra eventyr. Underviseren vælger selv tempoet, så der er tid til at tale om forskellige eventyr undervejs. Formålet er at lære om eventyr.

Mit falkeblik fanger

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Mit falkeblik fanger
I denne aktivitet kommer der en opgave på skærmen af gangen. Fx "mit falkeblik fanger -noget der er rundt" og så skal eleverne pege på noget der er rundt. Der kan også komme bogstaver og farver. Formålet med aktiviteten er at lære forbogstaver, at kategorisere ting og at skabe fokus. Aktiviteten findes også på engelsk, hvor den hedder I spy with my little eye.

Præpositionsræs

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Præpositionsræs
I denne aktivitet bliver der vist en stol, samt et forholdsord af gangen, fx -bagved. Eleverne skal placere sig korrekt i forhold til deres stol. Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne. Der findes også en version med ekstra støtte i form af en prik der viser placeringen.

Præpositionsræs (med støtte)

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Præpositionsræs (med støtte)
I denne aktivitet bliver der vist en stol, samt et forholdsord ad gangen, fx bagved. Eleverne skal placere sig korrekt i forhold til deres stol. Formålet med aktiviteten er at lære forholdsordene/præpositionerne. I denne version er der ekstra støtte, i form af en prik der viser placeringen på illustrationen.

Stavelsesbevægelse

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Stavelsesbevægelse
I denne aktivitet skal eleverne lytte efter antallet af stavelser i forskellige ord. Der kommer et ord og en svarbevægelse på skærmen af gangen, fx ordet -sommerfugl og svarbevægelsen -hop. Ordet bliver læst højt og eleverne skal hoppe antallet af stavelser. Formålet er at kunne identificere antallet af stavelser i ord.

Stavelsesbevægelse (med støtte)

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Stavelsesbevægelse (med støtte)
I denne aktivitet skal eleverne lytte efter antallet af stavelser i forskellige ord. Der kommer et ord og en svarbevægelse på skærmen af gangen, fx ordet -sommerfugl og svarbevægelsen -hop. Ordet bliver læst højt og eleverne skal hoppe antallet af stavelser. Formålet er at kunne identificere antallet af stavelser i ord. I denne version er der ekstra støtte, i form af at ordet bliver læst op en ekstra gang, med ekstra tryk på stavelserne. Aktiviteten findes også i en version uden ekstra støtte.

Vis modsætningen

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Vis modsætningen
I denne aktivitet bliver der vist et ord af gangen på skærmen og eleverne skal vise ordets modsætning med deres krop/ansigt. Fx ordet sur, hvor eleverne skal vise ordet glad. Formålet er at eleverne, gennem kropslig erfaring, lærer om modsætninger.
Aktiviteter for alle

Blekinge Boulevard 2

DK2630 Taastrup

Tlf. 46340000

post@videnomhandicap.dk