Matematik
-
Plankekamp
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne oplever fysisk bevægelsesglæde ved at de får pulsen op og mærker muskelømhed.
Tegn på læring
Eleverne viser engergement og arbejder med muskelstyrke.
Energiniveau
Mellem/høj energi - styrke og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE -
Reaktionsøvelse
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får lavet beregninger på en fysisk aktivitet, der også er sjov i sig selv.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at gribe og slippe bolden på mange måder.
GÅ TIL ØVELSE -
GO!
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.
Energiniveau
Høj energi - puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Quiz og byt
Formål
Formålet med aktiviteten er, at der inddrages bevægelse i en faglig aktivitet for at skabe variation i skoledagen.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rund og taler sammen om spørgsmålene.
GÅ TIL ØVELSE -
Rækkefølgen – matematik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.
Tegn på læring
Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne bevæge sig rundt i matematikken.
GÅ TIL ØVELSE -
Trigonometriformning
Formål
Formålet med aktiviteten er, at leverne får indsigt i relationer mellem sider og vinkler i en trekant ved at forme forskellige trekanter med elastikken eller deres krop.
Tegn på læring
Eleverne prøver sig frem og bevæger sig så de danner trekanter enten med kroppen eller en elastik.
GÅ TIL ØVELSE -
Kombinatorik
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne en forståelse for kombinationer og tælletræ i sandsynlighedsregning ved at bruge kroppen og bevægelser under læring.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig og får en forståelse for de mange kombinationsmuligheder.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE -
Yoga stræk
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.
Tegn på læring
Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.
Energiniveau
Lav energi - stræk og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE