Rækkefølgen – Level 2
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en makker. I stedet for at skulle indgå i den store sammenhæng til at starte med. De har så mulighed for sammen 2&2 at forberede sig ved at kigge rundt og tale om, hvor de passer ind ift. rækkefølgens tema.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg temaer eleven har let ved at indgå i eller mulighed for at indgå i.
-
Høreudfordringer
Start øvelsen nonverbalt, så handler det om at bruge fagter. Eller du kan dele eleverne op i små grupper og lade dem stå i cirkelformation, hvor alle ser alle, når de kommunikerer.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne føle sig frem, når det er et tema, der kan opleves taktilt ellers lad eleverne tale sammen hele aktiviteten igennem – men lav fx. nogle regler for dialog fx inddrag en genstand som går på tur, den, der har genstanden snakker, resten lytter.
Alle har bind for øjnene. Den ene i makkerparret har bind for øjnene.
Rækkefølgen – Level 2
Kategori: Samarbejde
Prøv aktiviteten her eller klik dig ind i det digitale bevægelsesunivers.
Overvej om klassen skal være opdelt i mindre grupper. Hver gruppe løser opgaven hver for sig.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer så alle kan se hinanden
Eleverne stiller sig op, så de alle kan kommunikere med hinanden.
-
Trin
Stil jer på række ud fra højde
Nu skal eleverne stille sig på en række efter deres højde. Her i første omgang må eleverne gerne kommunikere, som de vil.
-
Trin
Skift tema fx til skostørrelse
Nu laver eleverne nye omgange med fx alder, skostørrelse, hårlængde, deres afstand til skolen i km. Øg sværhedsgraden, så eleverne kun benytter nonverbal kommunikation.
Lad eleverne finde på flere måder at lave rækkefølge på. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut øvelsen af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad synes I om aktiviteten?
Ved I nu mere om jeres klassekammerater?
Hvad kan man lære I denne aktivitet?
Variation og progression:
Vælg temaer, der er vanskeligere at definere, som eleverne bliver fortrolige med aktiviteten.
Relaterede øvelser
-
Rækkefølgen – Level 1
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne samarbejder og styrker fællesskabet.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i
GÅ TIL ØVELSE
fællesskab løser opgaven. -
Rækkefølgen – matematik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at lære matematiske størrelser og fænomener gennem bevægelsesaktivitet.
Tegn på læring
Eleverne oplever at opstille en række af tal og fysisk kunne
GÅ TIL ØVELSE
bevæge sig rundt i matematikken.