Rækkefølgen
-
Kognitive & psykosociale udfordringer
Giv eleverne en makker. I stedet for at skulle indgå i den store sammenhæng til at starte med. De har så mulighed for sammen 2&2 at forberede sig ved at kigge rundt og tale om, hvor de passer ind ift. rækkefølgens tema.
-
Bevægelsesudfordringer
Vælg temaer eleven har let ved at indgå i eller mulighed for at indgå i.
-
Høreudfordringer
Start øvelsen nonverbalt, så handler det om at bruge fagter. Eller du kan dele eleverne op i små grupper og lade dem stå i cirkelformation, hvor alle ser alle, når de kommunikerer.
-
Synsudfordringer
Lad eleverne føle sig frem, når det er et tema, der kan opleves taktilt ellers lad eleverne tale sammen hele aktiviteten igennem – men lav fx. nogle regler for dialog fx inddrag en genstand som går på tur, den, der har genstanden snakker, resten lytter.
Alle har bind for øjnene. Den ene i makkerparret har bind for øjnene.
Rækkefølgen
Kategori: Samarbejde
Overvej om klassen skal være opdelt i mindre grupper. Hver gruppe løser opgaven hver for sig.
Øvelsen
-
Trin
Stil jer så alle kan se hinanden
Eleverne stiller sig op, så de alle kan kommunikere med hinanden.
-
Trin
Stil jer på række ud fra højde
Nu skal eleverne stille sig på en række efter deres højde. Her i første omgang må eleverne gerne kommunikere, som de vil.
-
Trin
Skift tema fx til skostørrelse
Nu laver eleverne nye omgange med fx alder, skostørrelse, hårlængde, deres afstand til skolen i km. Øg sværhedsgraden, så eleverne kun benytter nonverbal kommunikation.
Lad eleverne finde på flere måder at lave rækkefølge på. -
Trin
Tal om spørgsmålene
Slut øvelsen af, når eleverne er i mål med opgaven. Lad elever 2og2 snakke om spørgsmålene og drøft dem bagefter i klassen.
Hvad synes I om aktiviteten?
Ved I nu mere om jeres klassekammerater?
Hvad kan man lære I denne aktivitet?
Variation og progression:
Vælg temaer, der er vanskeligere at definere, som eleverne bliver fortrolige med aktiviteten.