Sprogfag
-
Stavning med kroppen
Formål
Formålet er, at eleverne bruger kroppen til at stave ord. Det er en sjov pause fra fagligt stof, men mange elever lærer godt ved at stave med kroppen.
Tegn på læring
Eleverne staver med kroppen på forskellige måder - de andre elever gætter og har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE -
Domino
Formål
Aktivitetens formål er, at eleverne er aktive og interagerende, når de repeterer eller lærer fakta i forskellige fag.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rundt og interagerer med hinanden. De taler og finder facts mm.
GÅ TIL ØVELSE -
GO!
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal have pulsen op og dermed øge blodgennemstrømningen i hjernen og forbedre evnen til at koncentrere sig.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at løse opgaverne og opnår moderat til høj puls.
Energiniveau
Høj energi - puls.
GÅ TIL ØVELSE -
Quiz og byt
Formål
Formålet med aktiviteten er, at der inddrages bevægelse i en faglig aktivitet for at skabe variation i skoledagen.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rund og taler sammen om spørgsmålene.
GÅ TIL ØVELSE -
Levende personkarakteristik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bevæger sig og mimer centrale karaktertræk hos personer i tekster og derved analyserer, fortolker og genskaber karakteren.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at mime samt bevæge sig som en litterær person. Eleverne analyserer dermed på en anden måde end når de sidder og læser.
GÅ TIL ØVELSE -
Datid, nutid, fremtid
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal forstå de forskellige grammatiske tider i sprogfagene ved at lave bevægelser, der passer til den grammatiske tid i en historie. Dette giver en kropslig dimension til forståelsen af eksempelvis nutid.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig i de aftale bevægelser,
GÅ TIL ØVELSE
når tiderne skifter i historien. -
Landes kendetegn
Formål
Formålet med aktiviteten er, at de reflekterer over, hvad de forbinder med forskellige lande og samtidig bruge deres krop til at vise det. Eleverne får derved en forståelse for de forskellige lande gennem kropslige erfaringer.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bevæge sig på forskellige måder.
GÅ TIL ØVELSE -
1-2-3 – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem bevægelser repeterer eller øver fagligt indhold.
Tegn på læring
Eleverne bliver ikke forstyrret af at skulle koble bevægelsen med fagligt indhold, men de oplever derimod flow.
GÅ TIL ØVELSE -
Find din stol – i fagene
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne er aktive og bevæger sig rundt i lokalet samtidig med de får repeteret fagligt indhold og ser det visuelt.
Tegn på læring
Eleverne opmuntrer hinanden og lykkes med at finde den stol, der passer til deres kort.
GÅ TIL ØVELSE -
Yoga stræk
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.
Tegn på læring
Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.
Energiniveau
Lav energi - stræk og indre ro.
GÅ TIL ØVELSE