Historie
-
Quiz og byt
Formål
Formålet med aktiviteten er, at der inddrages bevægelse i en faglig aktivitet for at skabe variation i skoledagen.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig rund og taler sammen om spørgsmålene.
GÅ TIL ØVELSE -
Levende personkarakteristik
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bevæger sig og mimer centrale karaktertræk hos personer i tekster og derved analyserer, fortolker og genskaber karakteren.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at mime samt bevæge sig som en litterær person.
GÅ TIL ØVELSE -
Håndtrykket – historiske figurer
Formål
Formålet er, at eleverne sammen skaber et håndtryk, der afspejler en historiske periode eller person. De samarbejder og har det sjovt ved at designe et unikt håndtryk og gøre sig tanker om kendetegn for den historiske periode el. person.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af og undersøger en historisk person el. historisk periode - de genskaber ved mimik og bevægelser karaktertræk fra personen el. perioden.
GÅ TIL ØVELSE -
Kronologi Rollespil
Formål
Formålet med aktiviteten er at udvælge nogle kendetegn fra historiske perioder og begivenheder, eleverne har lært om og med kroppen udforme disse.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at bruge kroppen til at tolke historiske perioder og figurer.
GÅ TIL ØVELSE -
Yoga stræk
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger stræk til at skabe indre ro og opleve nye former for kropsbevidsthed.
Tegn på læring
Eleverne strækker og bevæger sig som instrueret. De finder ro og bevidstheden rettes indad.
GÅ TIL ØVELSE -
Sandt el. falsk
Formål
Formålet med aktiviteten er at repetere fagligt indhold med bevægelse som motiverende element.
Tegn på læring
Eleverne tænker over fagligt stof og har det sjovt og er i bevægelse.
GÅ TIL ØVELSE -
Tøm hovedet – Aktiv brainstorm
Formål
Eleverne samarbejder og stiller skarpt på et fagligt emne.
Tegn på læring
Eleverne er rettede mod hinanden og hvordan de i fællesskab løser opgaven, de interagerer og diskuterer.
GÅ TIL ØVELSE