Aktiviteter for alle Aktivitetsdatabase
  • Videnomhandicap.dk
  • Kontakt
  • Skolemenu-icon
    • Trivselsaktiviteter
    • Bevægelse i fagene
    • Faget idræt
    • Materialer
    • Digitalt bevægelsesunivers
  • Fritidslivmenu-icon
    • Samarbejde
    • Icebreaker
    • Høj/lav puls
    • Ud i naturen
    • Aktiv dialog
close
Aktiviteter for alle Aktivitetsdatabase
  • Skolemenu-icon
    • Trivselsaktiviteter
    • Bevægelse i fagene
    • Faget idræt
    • Materialer
    • Digitalt bevægelsesunivers
  • Fritidslivmenu-icon
    • Samarbejde
    • Icebreaker
    • Høj/lav puls
    • Ud i naturen
    • Aktiv dialog
  • Videnomhandicap.dk
  • Kontakt
back-category back-home

Alle aktiviteter

‘Kom med os’ dans og sang

timer-icon 4.45 min
person-icon Hele klassen
go-icon
‘Kom med os’ dans og sang
I denne aktivitet er der både sang og dans. Følg børnene på skærmen og syng med i teksten. 

1-2-3

timer-icon 5 min
person-icon To og to
go-icon
1-2-3
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. Til at starte med skal de tælle til 3, ved at skiftes til at sige et tal. Når de har styr på dette, skal de skifte tallet 2 ud med en bevægelse, fx et klap. De fortsætter altså med at tælle til 3, ved at skiftes til at sige et tal, men i stedet for at sige tallet 2, klapper de. Efterhånden som de også får styr på dette, kan de også skifte tallene 1 og 3 ud med bevægelser. Formålet er at styrke fokus og samarbejde.

1-2-3 mod Bæveren

timer-icon 5,5 min
person-icon Alene
go-icon
1-2-3 mod Bæveren
I denne aktivitet skal eleverne lave 1-2-3 med bæveren. Til at starte med skal de tælle til 3, ved at skiftes til at sige et tal. Altså bæveren siger 1 -eleverne siger 2- bæveren siger 3 -eleverne siger 1 osv. Når de har styr på dette, skal de skifte tallet 2 ud med en bevægelse, to tommelfingre i vejret. De fortsætter altså med at tælle til 3, ved at skiftes til at sige et tal, men i stedet for at sige tallet 2, tager de to tommelfingre i vejret. Efterhånden som de også får styr på dette, kan de også skifte tallene 1 og 3 ud med bevægelser. Formålet er at styrke fokus og have det sjovt sammen.

Bæveren siger

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Bæveren siger
I denne aktivitet giver bæveren nogle kommandoer, fx hop. Hvis bæveren siger "Bæveren siger hop" skal eleverne hoppe. Hvis bæveren derimod kun siger hop, skal eleverne ikke hoppe. Formålet er at øge energien og koncentrationen. OBS aktiviteten findes også på engelsk.

Bevægelseshistorie: En tur på savannen

timer-icon 4.4 min
person-icon Alene
go-icon
Bevægelseshistorie: En tur på savannen
I denne aktivitet fortæller bæveren om en tur på savannen. Eleverne skal lytte til fortællingen og lave yogastillinger der viser de forskellige dyr man ser. Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen.

Bevægelseshistorie: En tur på stranden

timer-icon 3.10 min
person-icon Alene
go-icon
Bevægelseshistorie: En tur på stranden
I denne aktivitet fortæller bæveren om en tur på stranden. Eleverne skal lytte til fortællingen og lave bevægelser der viser de ting man oplever på stranden. Formålet er at øge energiniveauet.

Brydekamp

timer-icon 5 min
person-icon To og to
go-icon
Brydekamp
I denne aktivitet skal eleverne lege brydekamp sammen to og to. De bliver præsenteret for 4 forskellige versioner som de kan vælge imellem. Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen, samt at have det sjovt sammen.

Den vilde tømmerflåde

timer-icon 3 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Den vilde tømmerflåde
I denne aktivitet skal eleverne forestille sig at klasselokalet er en stor tømmerflåde. De skal gå rundt mellem hinanden uden at gå i stå og uden at røre hinanden, samtidig skal de fordele sig så tømmerflåden ikke tipper. Undervejs kommer der nogle udfordringer i form af pirater, krokodiller og vandfald. Formålet er at samarbejde og øge energien.

Det hemmelige håndtryk

timer-icon 7 min
person-icon To og to
go-icon
Det hemmelige håndtryk
I denne aktivitet skal eleverne lave et hemmeligt håndtryk sammen to og to. De bliver præsenteret for et hemmeligt håndtryk (sammensætning af forskellige former for håndtryk og bevægelser) som de kan lave, men de kan også sammensætte deres eget hemmelige håndtryk. Formålet er at styrke kreativitet og sammenhold.

Følg fødderne – Alene

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Følg fødderne – Alene
På skærmen kommer der et sæt fod- og håndaftryk af gangen, placeret på forskellige måder og eleverne skal placere sig som aftrykkene viser. Formålet er at skabe ro i kroppen ved at stimulere muskel-led sansen, samt at fremme fokus og koncentration.

Følg fødderne – To og to – Level 1

timer-icon 4 min
person-icon To og to
go-icon
Følg fødderne – To og to – Level 1
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. På skærmen kommer der 2 sæt fod -og håndaftryk af gangen, placeret på forskellige måder og eleverne skal placere sig som aftrykkene viser. Formålet er at samarbejde, fokusere og have det sjovt sammen.

Følg fødderne – To og to – Level 2

timer-icon 4 min
person-icon To og to
go-icon
Følg fødderne – To og to – Level 2
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. På skærmen kommer der 2 sæt fod -og håndaftryk af gangen, placeret på forskellige måder og eleverne skal placere sig som aftrykkene viser. Formålet er at samarbejde, fokusere og have det sjovt sammen.

Gæt en følelse -Level 1

timer-icon 3 min
person-icon To og to
go-icon
Gæt en følelse -Level 1
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. Den ene elev skal stå med ryggen til skærmen og den anden elev skal stå overfor, med front mod skærmen. På skærmen bliver vist en følelse ad gangen, fx bange. Den elev der kan se skærmen skal mime følelsen og den anden elev skal gætte. Formålet er at samarbejde og at få forståelse for egne og andres følelser. Der findes også en level 2 version med flere og mere komplekse følelser.

Gæt en følelse -Level 2

timer-icon 3 min
person-icon To og to
go-icon
Gæt en følelse -Level 2
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. Den ene elev skal stå med ryggen til skærmen og den anden elev skal stå overfor, med front mod skærmen. På skærmen bliver vist en følelse ad gangen, fx bange. Den elev der kan se skærmen skal mime følelsen og den anden elev skal gætte. Formålet er at samarbejde og at få forståelse for egne og andres følelser. Aktiviteten findes også i en udgave med færre og mindre komplekse følelser.

Giftig pil

timer-icon 3 min
person-icon To og to
go-icon
Giftig pil
I denne aktivitet skal eleverne stille sig overfor hinanden og lave et håndtryk hvor de laver en giftig pil med fingeren. Nu skal de forsøge at ramme hinanden med den giftige pil. Formålet er at øge energien og have det sjovt med sin klassekammerat.

Grænseleg

timer-icon 5 min
person-icon To og to
go-icon
Grænseleg
I denne aktivitet bliver eleverne præsenteret for 4 forskellige former for grænseleg, fx en hvor de, ryg mod ryg, skal forsøge at skubbe hinanden hinanden over en streg i gulvet. Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen, samt at have det sjovt med sin klassekammerat.

Grib bolden

timer-icon 2 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Grib bolden
I denne aktivitet skal eleverne gætte hvor bæveren kaster en bold hen. De skal hoppe mens de tæller til 3, sammen med bæveren og så skal de enten hoppe op, bukke sig ned, eller hoppe til den ene eller den anden side, alt efter hvor de tror bæveren kaster bolden hen. Formålet er at opnå bevægelsesglæde og få fornyet energi.

Hånd til fod – Alene

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Hånd til fod – Alene
I denne aktivitet kommer der en kommando på skærmen af gangen, fx "hånd til fod" og eleverne skal følge kommandoen, således at deres ene hånd rører deres ene fod. Formålet med aktiviteten er at bevæge sig og fokusere. Aktiviteten findes også på engelsk, hvor den hedder "Hand to foot", samt i en version hvor man er sammen to og to.

Hop eller haps – årstiderne

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Hop eller haps – årstiderne
I denne aktivitet kommer der forskellige ting flyvende ind på skærmen, der kan kategoriseres til forskellige årstider. Først skal eleverne udvælge og hapse de ting der hører til sommer og hoppe over de øvrige ting. Bagefter skal de hapse de ting der hører til vinter. Formålet er at kende årstiderne og have det sjovt.

Hoved, skulder, knæ og tå

timer-icon 1 min
person-icon Alene
go-icon
Hoved, skulder, knæ og tå
I denne aktivitet vises en video med sang og bevægelser til sangen hoved, skulder, knæ og tå. Eleverne kan enten sidde ned eller stå op, og synge og følge bevægelserne. Formålet er at opnå bevægelsesglæde og få øget energi. Aktiviteten findes også på engelsk og den danske version kan også bruges som forberedelse til at lave den engelske.

Hund og lygtepæl

timer-icon 3 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Hund og lygtepæl
Denne aktivitet er for hele klassen og den foregår med lukkede øjne og uden at tale. Alle eleverne fordeler sig i klasselokalet og stiller sig som lygtepæle, med lukkede øjne. Underviseren prikker en elev på skulderen, denne elev er nu en hund. Hunden kravler forsigtigt rundt, fortsat med lukkede øjne, og når hunden rammer en lygtepæl, bliver denne også til en hund. Sådan fortsætter det til alle lygtepæle er blevet til hunde. Hvis det skal gå hurtigere, kan der vælges flere hunde fra start. Formålet med aktiviteten er at styrke klassens fællesskab og at skærpe fokus ved at fjerne synssansen.

Klassekommando

timer-icon 4 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Klassekommando
I denne aktivitet skal hele klassen arbejde sammen. På skærmen kommer en kommando, fx 3 elever, der kan lide at spille bold, sidder på bordene. Så skal klassen udføre at 3 elever der kan lide at spille bold sidder på bordene. Sådan kommer der forskellige kommandoer som eleverne skal samarbejde om at udføre og på den måde rykker sig rundt i klassen. Formålet er at styrke samarbejde og fællesskab.

Mågelort

timer-icon 3 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Mågelort
I denne aktivitet skal man bruge en genstand til at kaste med, fx en blød bold eller et sammenrullet halstørklæde. Bolden kastes mellem eleverne til en ny klassekammerat, hver gang der kommer en måge på skærmen. Når der kommer en mågelort, skal eleverne gemme sig under deres borde. Formålet er at styrke klassens fællesskab og øge energiniveauet.

Massage historie

timer-icon 4.50 min
person-icon To og to
go-icon
Massage historie
I denne aktivitet fortæller bæveren en massagehistorie og eleverne bliver guidet til hvordan de skal massere hinanden, to og to. Formålet er at fremme trivsel og fællesskab i klassen, samt at skabe indre ro og koncentration.

Milkshake

timer-icon 3,1 min
person-icon Alene
go-icon
Milkshake
I denne aktivitet skal eleverne skiftevis fange frugter, der daler ned på skærmen, og blende frugterne til en milkshake, ved at dreje rundt som en blender. Formålet er at øge energiniveauet.

Mit falkeblik fanger

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Mit falkeblik fanger
I denne aktivitet kommer der en opgave på skærmen af gangen. Fx "mit falkeblik fanger -noget der er rundt" og så skal eleverne pege på noget der er rundt. Der kan også komme bogstaver og farver. Formålet med aktiviteten er at lære forbogstaver, at kategorisere ting og at skabe fokus. Aktiviteten findes også på engelsk, hvor den hedder I spy with my little eye.

Planke

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Planke
I denne aktivitet skal eleverne stå i planke og de kan prøve at slå deres egen rekord. Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen.

Plankekamp

timer-icon 3 min
person-icon To og to
go-icon
Plankekamp
I denne aktivitet skal eleverne være sammen to og to. De skal stå i planke overfor hinanden og forsøge at ramme hinandens hænder, uden selv at blive ramt. Formålet er at opnå ro i kroppen, ved at stimulere muskel-led sansen, samt at have det sjovt med sin klassekammerat.

Spejlet

timer-icon 3 min
person-icon To og to
go-icon
Spejlet
I denne aktivitet skal eleverne stå overfor hinanden og spejle hinandens bevægelser. De skal bevæge sig langsomt og de må ikke tale sammen. Formålet er at samarbejde og øge fokus, og øvelsen kan være rigtig god at lave inden et gruppearbejde, så man opnår fokus på den man skal samarbejde med.

Sten, saks, papir

timer-icon 2 min
person-icon Alene
go-icon
Sten, saks, papir
I denne aktivitet skal eleverne dyste mod bæveren i sten, saks, papir. De hopper mens de tæller til 3, og på nu former de enten en sten, en saks eller et papir med deres kroppe og så ser de om de har vundet over bæveren. Formålet med aktiviteten er at øge energien og have det sjovt i klassen. Hvis klassen synes det er sjovt med lidt ekstra konkurrence, kan I prøve at se hvem der kan vinde flest gange i træk over bæveren og dermed blive klassemester i Sten, saks, papir.

Tømmerflåden

timer-icon 2 min
person-icon Hele klassen
go-icon
Tømmerflåden
I denne aktivitet skal eleverne forestille sig at klasselokalet er en stor tømmerflåde. De skal gå rundt mellem hinanden uden at gå i stå og uden at røre hinanden, samtidig skal de fordele sig så tømmerflåden ikke tipper. Formålet er at samarbejde og blive fokuserede.

Træet slår rødder

timer-icon 3 min
person-icon Alene
go-icon
Træet slår rødder
I denne aktivitet skal eleverne forestille sig at de er et træ, med dybe rødder, der står og svajer i vinden og gerne med lukkede øjne. Formålet er at opnå ro i kroppen og at blive fokuseret.
Aktiviteter for alle
  • Blekinge Boulevard 2
  • DK2630 Taastrup
  • Tlf. 46340000
  • post@handivid.dk