Faget idræt
Intro til faget idræt
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec id turpis lacus. Fusce efficitur suscipit odio a scelerisque. Vestibulum vel sem id nisl consectetur viverra. Nunc quis eros dolor. Praesent vitae ante nisl. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec id turpis lacus. Fusce efficitur suscipit odio a scelerisque. Vestibulum vel sem id nisl consectetur viverra. Nunc quis eros dolor. Praesent vitae ante nisl.
SKJULØvelser til Faget idræt
-
Dogme-atletik
Formål
Formålet med aktiviteten er at få eleverne i spil og få dem til selv at tænke kreativt ud fra nogle fokuspunkter fra undervisningen i løb, spring og kast.
Tegn på læring
Eleverne tænker kreativt og udvikler selv øvelser, de instruerer hinanden i.
GÅ TIL ØVELSE -
Form en figur
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger deres krop til at skabe et billede af noget fra den virkelige verden.
Tegn på læring
Eleverne samarbejder og får skabt en figur, hvor alle indgår.
GÅ TIL ØVELSE -
Brydeleg
Formål
Formålet er at få eleverne til at arbejde med deres kropsforståelse og kropsbasis. Denne aktivitet giver eleverne en anden forståelse af deres færdigheder.
Tegn på læring
Eleverne udfordrer sig selv og har det sjovt - de bruger styrke og balance.
GÅ TIL ØVELSE -
Kropsteater – væg til væg
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne bruger kroppen til at udtrykke sig.
Tegn på læring
Eleverne udtrykker sig på forskellige måder i det korte tidsrum, hvor de bevæger sig ud på ”scenen”.
GÅ TIL ØVELSE -
Løb, spring og kast
Formål
Formålet med aktiviteten er for eleverne at arbejde med både løb, kast og spring. Det kan gøres over en længere periode, så eleverne bruger aktiviteten til at forbedre sig.
Tegn på læring
Eleverne er koncentrerede, hjælper hinanden og øver sin aktivitet.
GÅ TIL ØVELSE -
Redskabsbane – Kongens efterfølger
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne et fokus, de skal holde øje med hinanden samtidig med de bevæger sig rundt på redskaber.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og hinandens bevægelser.
GÅ TIL ØVELSE -
Tømmerflåden
Formål
Formålet med aktiviteten er at skabe tryghed i vand gennem fokus på leg og det at have det sjovt med hinanden.
GÅ TIL ØVELSE -
Akroyoga
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne skal rette fokus på en bevidsthed om at spænde op og slappe af i kroppen. Denne aktivitet har også til formål at styrke tillid og samarbejde.
Tegn på læring
Eleverne har det rart og hjælper hinanden - de udfordrer sig selv sammen.
GÅ TIL ØVELSE -
Dansefanger
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne har det sjovt og samarbejder om at lave nye dansebevægelser.
Tegn på læring
Eleverne bevæger sig og udtrykker sig gennem dans - de samarbejder og har det sjovt.
GÅ TIL ØVELSE -
Fang sild
Formål
Formålet med aktiviteten er at skabe tryghed og blive fortrolig med at bevæge sig i vand.
Tegn på læring
Eleverne udfordrer sig selv på deres eget niveau ved at bevæge sig mellem de tre progressionsmuligheder: Tæt på overfladen, dykke let under vand eller samle genstande op fra bunden.
GÅ TIL ØVELSE -
Cirkeltræning
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får pulsen op og styrket de store muskelgrupper.
Tegn på læring
Eleverne udfører øvelserne på deres niveau og presser sig selv.
GÅ TIL ØVELSE -
Kinball
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne samarbejder med deres gruppe. Aktiviteten kan udvides til at have et formål, som er mere taktisk.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at samarbejde og tænker taktisk.
GÅ TIL ØVELSE -
Ståtrold med befrierbold
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne arbejder med boldberøringer, kast og samarbejde.
Tegn på læring
Eleverne er optaget af at befri hinanden og samarbejder.
GÅ TIL ØVELSE -
Redskabsbane – Færdigheder
Formål
Formålet med aktiviteten er at øve eller træne færdigheder i en redskabsbane.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på deres krop og træner nye færdigheder med deres kammerater.
GÅ TIL ØVELSE -
Spiludvikling
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne samarbejder og udvikler egne spil med forståelse for regler og taktik samt målgruppen, de udvikler til.
Tegn på læring
Eleverne bruger deres spilforståelse og laver aktiviteter og taler om elevernes forudsætninger.
GÅ TIL ØVELSE -
Kryds og bolle stafet
Formål
Formålet med aktiviteten er, at få eleverne til at kombinere spil og strategi med løb og bevægelse.
Tegn på læring
Eleverne får løbet turer frem og tilbage og tænker både selv og udveksler strategisk tænkning med hinanden.
GÅ TIL ØVELSE -
Hjulet drejer
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne får erfaringer med strømforhold i vand og finder tryghed i at mærke vandets fremdrift.
Tegn på læring
Eleverne tør slippe fødderne fra bassinets bund og er trygge ved at holde fast i en makker.
GÅ TIL ØVELSE -
Flydende trillebør
Formål
Formålet med aktiviteten er, at eleverne mærker fremdrift og er fokuserede på deres armes bevægelser i vandet.
GÅ TIL ØVELSE -
Alternativ rundbold
Formål
Formålet med aktiviteten er, at få eleverne til at samarbejde i en aktivitet, de kender og samtidig få alle eleverne til at være med.
Tegn på læring
Eleverne har fokus på hinanden og samarbejder. Alle er med.
GÅ TIL ØVELSE -
Redskabsbane – Bomben
Formål
Formålet med aktiviteten er at give eleverne et fokus, de skal holde øje, samtidig med de udfordres enten motorisk eller strategisk gennem en bane af redskaber.
Tegn på læring
Eleverne er opmærksomme på hinanden og ’bomben’ de bærer på ikke tabes igennem redskabsbanen.
GÅ TIL ØVELSE